fredag den 11. juli 2014

9. juli 2014 - Første dag i Lissabon

Jeg havde sovet som en sten, så jeg var ret udhvilet efter den hårde rejsedag i går. Det viste sig, at vi havde boet på et af Lissabons bedste hoteller og morgenmaden svarede til denne standard. Vi gad bare ikke rumle tilbage til vort oprindelige hotel i en taxa, så vi travede derop. Så kunne vi også lige få et overblik over kvarteret, vi var havnet i. Det er en kæmpe avenue, som ikke lader Champs Elises efter. Den er måske endda hyggeligere. Der er også alle de dyre tøjbutikker, Gucci, og Armani, som ligge lige på hjørnet til vor hotel. Vel ankommet til Hotel Lissabon fik vi virkelig fin betjening. De havde en sort samvittighed og vi blev opgraderet til en lejlighed med stue, soveværelse og bad .

Sonja talte senere med Spies som sagde, at hotellet havde overbooket. De regnede ikke med vi dukkede op når vi kom så sent. Nu var det så bare med at komme ud i byen. Vi gik ned af Avenia de Liberdade til Rossio og videre ned til havnen. Der er Europas største plads og der er faktisk også en lille strand. Lidt mod vest slog vi os ned på en cafe for at få lidt frokost. Selvfølgelig fisk til mig. Den hedder vist Dourado og er en slags fladfisk og den smager også lidt af rødspætte, bare ikke helt så godt. Vi travede videre ad de små gader og stødte ind i en Portvinsbar.
Her kunne man smage hvad man havde lyst til af portvine. Vi var de eneste i baren, så vi fik en snak med indehaveren og to glas, - èn med hvid portvin og en med rød portvin. Vi drak nu ikke det hele, for selvom vinen smagte godt, så bliver man nemt svimmel i varmen. Senere havnede oppe på en bakke med udsigt over en stor del af byen. Derfra gik der en af de stejle baner ned til avenuen. Vi var simpelthen nødt til at komme hjem og få et bad. Vi svedte og var tørstige. Jeg købte en enkelt øl (1) til at drikke, mens jeg skrev dagbog. Sonja fik en lur til Tur de France og så var det med at komme ned i byen for at få noget at spise. Der var VM-bold mellem Holland og Argentina. Der var selvfølgelig stillet skærme og ved alle barer og restauranter. Vi valgte en, som så ud til at have hollandske fans. De gik nu inden kampen begyndte. Godt nok fløjtede dommeren kampen i gang kl 21, men efter 100 min. havde vi ikke set ret meget fodbold. Det sidste så vi i en udendørs bar på avenuen.